Eva Solo A/S grundades för över hundra år sedan. Idag leds och ägs företaget av Jan Engelbrecht som är fjärde generationen efter grundaren. Jans mamma heter Eva och Evas pappa, dvs. Jans morfar, är en av Eva Solos tre tidigare vd:ar. Det är Eva som har gett namn åt företaget.
Eva Solos karakteristiska design har på många sätt varit synonym med det moderna hemmets utveckling. Deras utgångspunkt var funktionella köksredskap av hög kvalitet till hemmet – Eva Solos bröd- och påläggsmaskin från 1952 är ett bra exempel på detta. När kvinnorna alltmer började arbeta utanför hemmet, utvecklade Eva Solo redskap som underlättade hushållsarbetet. På 1970-talet, när de öppna köken gjorde sitt intåg, var de först med köksutrustning som var tillräckligt fin för att visas upp.
Idag kännetecknas Eva Solo, i linje med sin historia, av funktionell design av hög kvalitet. Eva Solo har utvecklats till ett modernt, innovativt och internationellt designföretag med omkring 60 anställda. Deras huvudkontor ligger i Måløv i Danmark, och produkterna säljs i stora delar av världen. Eva Solo står aldrig stilla. Trots att de är ett familjeföretag som nu leds av fjärde generationen följer de hela tiden med i utvecklingen – det är en viktig faktor när man skapar den nya generationens produkter för Eva Solo.
Eva Solo har fyra grundläggande värden:
- Passion
- Integritet
- Nytänkande
- Affärsmannaskap
Tillsammans med sina värden utgör deras ambition grunden för allt de gör: Eva Solo vill leverera personliga och nytänkande kvalitetsprodukter till hemmet. Eva Solos produkter ska uttrycka deras kunders personlighet och samtidigt vara nytänkande när det gäller formgivning, funktion och/eller materialval.
1949 lanserade Eva Solo en redningsbägare, där locket även kunde användas som citruspress. Det var en dubbelfunktion som då inte funnits tidigare och produkten blev en stor framgång. De lanserade produkten med uttrycket ”Ja, men …”. Ja! – det är en redningsbägare … Men det är också en citruspress! ”Ja, men”-uttrycket blev en formel för bra innovativ design och idag strävar Eva Solo fortfarande efter att alla deras produkter ska uppfylla detta. Eva Solos produkter karakteriseras därför av hög kvalitet, lång hållbarhet och inte minst funktion.
Eva Solo designar inte för designens egen skull, för de vill inte vara som alla andra. Istället designar de för att förbättra det moderna hemmet och för att göra vardagen enklare. 1997 lanserade man en liten serie köksredskap, som skulle visa sig få stor betydelse. Serien fick namnet Eva Solo eftersom den bestod av enskilda produkter eller solo-varor som de kallades. 1997 hette företaget faktiskt bara Eva, men produkterna blev en så stor och varaktig framgång att de 2010 döpte om hela företaget till Eva Solo.
Prisbelönt design
God design är kärnan i allt Eva Solo gör. God design som ger användaren en bra upplevelse, både funktionellt och visuellt.
Design är för dem en kombination av estetik, funktion och materialval. Eva Solo arbetar bara med designers som är de allra bästa inom sitt område. Det betyder att de genom åren tillsammans med sina designers har tilldelats över 200 internationellt erkända designpriser, bland annat iF Product Design Award, Good Design Award, Red Dot Design Award och Designpreis. Eva Solo vilar dock aldrig på lagrarna – varje halvår lanserar de nämligen nya produkter.